1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
Субота черв. 24

PDF Друк E-mail

Науково-методичний семінар «Суспільно-політичні та методичні аспекти вивчення проблематики Голодомору 1932 – 1933 років»

17 листопада 2016 року в Києві у Будинку вчителя відбувся науково-методичний семінар для вчителів історії та українознавства на тему «Суспільно-політичні та методичні аспекти вивчення проблематики Голодомору 1932 – 1933 років», присвячений особливостям вивчення та викладання теми Голодомору в школі. Організаторами заходу виступили Науково-дослідний інститут українознавства, Український інститут національної пам’яті, Інститут післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка та Київський міський будинок учителя.

Робота семінару розпочалася з виступу Богдана Галайка, к.і.н., директора НДІУ, який у своїй доповіді «Суспільно-політичні трансформації в Україні та питання Голодомору 1932 – 1933 рр.» виділив етапи активного дослідження трагедії, вагомість визнання та постійної уваги держави й суспільства до уроків пам’яті, які надає українська історія. Національна ідентичність здатна повноцінно формуватися, вбираючи досвід цілих поколінь, колективні архетипи минулого, що незалежні від трансформацій мінливої політики.

Головний зберігач фондів національного музею «Меморіал пам’яті жертв голодомору в Україні» Ніна Лапчинська у своєму виступі розкрила основні механізми та методи здійснення злочинною владою свідомого знищення українського народу, передусім селянства, яке було прямою загрозою існуванню радянської системи.

Володимир Тиліщак, к.і.н., заступник голови Українського інституту національної пам’яті, у доповіді «Голодомор як геноцид: впровадження результатів наукових досліджень у навчально-виховний процес» зауважив на особливому трагізмі цієї сторінки української історії. Науковець детально розповів про роботу Інституту щодо опрацювання архівних джерел про виконавців Голодомору, вияв спротиву серед українців. Особливу увагу зосередивши на особливостях впровадження результатів наукових досліджень з цієї теми у навчально-виховний процес, виділення того досвіду, який унеможливить у майбутньому таку трагедію: людяність, збереження гідності, правдивість у висвітленні подій, приклади доль людей, що вижили і зуміли донести до нас спогад про Голодомор. Дослідником було представлено цьогорічний проект Українського інституту національної пам'яті, присвячений вшануванню жертв Голодомору, «Незламні».

З доповіддю про «Методико-психологічні особливості вивчення проблематики Голодомору 1932 – 1933 років у середній загальноосвітній школі» виступив Юрій Беззуб, старший викладач кафедри методики суспільно-гуманітарної освіти та виховання Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету ім. Бориса Грінченка. Він звернув увагу на те, що тема Голодомору є надзвичайно важкою для сприймання свідомістю учнів, а також психологічно шокуючою. Тому під час подачі цього матеріалу потрібно враховувати психолого-травматичні особливості інформації та здійснювати її ретельний підбір.

Доцент кафедри методики суспільно-гуманітарної освіти та виховання Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету ім. Бориса Грінченка, к.і.н. Ольга Дудар розповіла, як подавати інформацію про трагічні події в історії України на прикладі уроку в музеї, а саме роботу в таких напрямних: розуміння, осмислення, співчуття.

Ганна Байкєніч, к.п.н., завідувач сектору методичної роботи Українського інституту національної пам’яті, завершила науково-методичний семінар виступом-презентацією «Візуальні матеріали до вшанування у навчальних закладах загиблих від Голодомору 1932 – 1933 років», яка запропонована через МОН України вчителям для висвітлення цієї теми на уроках та на позаурочних заходах. Ця розробка висвітлює як передумови Голодомору – індустріалізацію, колективізацію, розкуркулення, хлібозаготівлю, нищення української інтелігенції, так і особливості реалізації геноциду в Україні та його наслідки (http://www.memory.gov.ua/sites/default/files/golodomor_na_mon.pdf).

По закінченні виступів почалось активне обговорення останніх результатів наукових досліджень теми Голодомору, методики викладання цієї психологічно важкої для дітей теми на уроках історії.

Шевчук Оксана
молодший науковий співробітник
відділу української філології НДІУ

 
© Всі права захищені
test